به راهنمایی نیاز دارید؟

۲۵ ۹۵۶
English

هفت پیش‌شرط اصلی برای موفقیت برندها در شبکه‌های اجتماعی

از همان ابتدای ظهور شبکه‌های اجتماعی در فضای آنلاین، این جوامع مجازی توانستند در دنیای کسب و کار، جای خوب و قابل احترامی برای خود فراهم آورند. بسیاری از شرکت‌های مهم و توانگر با درک فلسفه وجودی این شب

از همان ابتدای ظهور شبکه‌های اجتماعی در فضای آنلاین، این جوامع مجازی توانستند در دنیای کسب و کار، جای خوب و قابل احترامی برای خود فراهم آورند.

 

بسیاری از شرکت‌های مهم و توانگر با درک فلسفه وجودی این شبکه‌ها، تلاش میکنند به طور مستقیم از این فضاهای مجازی به جذب مشتری پرداخته و کسب و کار خود را بیش از پیش رونق بخشند.

 

اکنون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نسبت به گذشته پخته‌تر شده و از آن حالت خامی در آمده است.

 


                          


هر چند برندها خود را به آب و آتش می‌زنند تا با استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این شبکه‌های پرجاذبه، مشتری‌یابی کرده و میزان فروش خود را بالا ببرند، ولی این کار نیز مانند خیلی از کارهای دیگر دارای یک سری اصول و فنونی است که بدون اعتنا به آنها تقریباً نمی‌توان موفقیتی را انتظار کشید.

 

اگر شما - به عنوان مدیر یک سازمان، صاحب یک کسب و کار، یک بازاریاب و مانند آن - قصد دارید کاری کنید که برندتان در شبکه‌های اجتماعی از نام و آوازه‌ای تحسین‌برانگیز برخوردار شود، باید اصولی چند را مراعات نمایید که ذیلاً به تعدادی از مهمترین آنها اشاره می‌شود:

 

1. صداقت‌پیشگی

 

راستگویی، صداقت‌پیشگی و قابل اعتماد بودن، یکی از اصول بنیادی و بسیار مهم هر نوع کسب و کار، هر نوع مراوده تجاری و هر نوع دادوستدی محسوب می‌شود.

 

در شبکه‌های اجتماعی نیز این مهم جریان دارد.

 

عملکرد و رفتار شما باید به گونه‌ای صادقانه باشد که در کاربر، حسی از اعتماد و احترام را به وجود آورد.

 

امروزه کاربران و مشتری‌ها، نسبت به گذشته باتجربه‌تر شده‌اند و با فراست، لحن پیام‌های دریافتی را سریع درک می‌کنند.

 

با توجه به این که ابزار انتشار پیام‌ها کاملاً دم دست آنهاست - ازقبیل اینترنت و اپلیکیشن‌های همراه - لذا این امر می‌تواند خیلی سریع به نفع یا به ضرر برند تمام شود.

 

برندها به جای این که بخواهند با پیام‌های غیرواقعی و محتواهای فریبنده کار خود را پیش ببرند، باید اولاً صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند و ثانیاً بکوشند با کاربران خود به طور مستقیم باب مراوده را بگشایند.

 

این آمد و شد مجازی می‌تواند صورت‌های مختلفی داشته باشد ولی همواره به خاطر داشته باشید که در پیام‌های‌تان باید درستی و صداقت موج بزند.

 

اگر کاربر به نیت شما مشکوک شود و یا اگر اطلاعاتی که به وی ارائه می‌کنید غیرواقعی، نادرست و گول‌زننده باشد، در واقع تیشه به ریشه کسب و کار خود زده‌اید.

 

ضمناً از یاد نبرید که اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی فرایندی زمان‌بر است - نظیر آن چه که در زندگی واقعی مشاهده می‌شود - ولی با یک حرکت نسنجیده و ناشایست می‌توان به سرعت شیرازه آن را از هم گسست.

 

2. شخصی‌سازی

 

اشتباه رایجی که بسیاری از شرکت‌ها مرتکب می‌شوند این است که در پلتفرم‌های اجتماعی خود یک سری پیام‌های کلی منتشر می‌کنند و کاملاً از یاد می‌برند که هدف نهایی‌شان این است که تک تک مخاطبان را به خرید کالا یا سرویس خود ترغیب نمایند.

 

اگر پست‌های شما ماشینی (یعنی تهیه شده توسط روبات‌های الکترونیکی) یا کلیشه‌ای است، اکنون زمان آن فرا رسیده که در این رویکرد فرسایشی تجدیدنظر کنید.

 

بهترین برندهای فعال در شبکه‌های اجتماعی آنهایی هستند که شخصی‌تر عمل می‌کنند؛ یعنی هر پیام را متناسب با سلیقه، علایق، خریدهای شخصی و دیگر اطلاعاتی که از کاربر دارند «شخصی» و یا به عبارتی «سفارشی» کرده سپس به دست او می‌رسانند.

 

شما هم اگر چنین کنید، می‌توانید هر مشتری را به طور دقیق هدفگیری نمایید.

 

ساده‌ترین راه برای نیل به این هدف آن است که اصلاً فراموش کنید شما برای یک برند مطلب می‌نویسید و محتوا تولید می‌کنید: شما برای مخاطبان‌تان محتوا تهیه کنید؛ متحواهایی ارزش‌آفرین و سودمند.

 

آن هم به صورتی که گویی روبروی فرد نشسته‌اید و با او هم‌کلام شده‌اید.

 

واضح است که این روش، به اطلاعات، تجهیزات و پرسنل نیاز دارد و برای شخصی‌سازی پیام‌ها باید زمان و انرژی زیادی - دست کم در اوائل کار - صرف کرد؛ ولی به هر حال خروجی آن کاملاً به نفع برند است.

 

                                    

 

3. تـمـایـز

 

در بازار پررقابت امروزی ده‌ها، صدها و شاید هزاران شرکت و کسب و کار وجود دارد که در صنعتی که شما مشغول به کار هستید فعال بوده و به طور مستقیم یا غیرمستقیم با شما رقابت دارند.

 

آنها نیز دقیقاً همانند شما، به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی علاقه نشان می‌دهند و برای کسب موفقیت در این حوزه تلاش می‌کنند.

 

برای این که شما یک سر و گردن بالاتر از رقبا بایستید باید ارزش‌آفرینی کنید؛ آن هم به صورت منحصر به فرد و متمایز.

 

قدری بیاندیشید و ببینید شما چه ویژگی منحصر به فردی دارید که دیگران و رقبا از آن بی‌بهره‌اند؟

 

ببینید کدام مزیت است که اگر به خوبی مطرح شود می‌تواند بخشی از مشتری‌های بازار را به سمت شما جذب کند؟

 

برند، کالا یا سرویس شما دارای چه قابلیت یکتایی است که با تکیه بر آن می‌تواند صدایش را بهتر و بلندتر از صدای رقبا به گوش مصرف‌کنندگان برساند؟

 

برتری رقابت‌آمیزتان را به روشنی برای خود توضیح دهید.

 

همه فروشندگان حرفه‌ای موفق، در متمایز کردن کالاها و خدمات‌شان، در مقایسه با رقبای خود با مهارت عمل می‌کنند.

 

اگر شما در کسب و کارتان تمایز خاصی نسبت به رقبا ندارید، بهتر است از این کار خارج شوید زیرا امروزه بدون برخورداری از یک مزیت منحصر به فرد، رقابت کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا خواهد بود.

 

4. مراقبت از کاربر

 

موفق‌ترین و کامیاب‌ترین برندهای اجتماعی آنهایی هستند که محیط جذابی فراهم می‌آورند که دنبال‌کنندگان و هواداران، به حضور و مشارکت در آن، از خود هیجان و اشتیاق فراوانی نشان می‌دهند.

 

برندها برای ایجاد چنین فضایی، باید این اطمینان را به کاربران خود بدهند که صدای آنها شنیده گشته و با نظرات و پیشنهادها و حتی انتقادات آنها همچون متاعی ارزشمند برخورد می‌شود.

 

بهترین راه برای نشان دادن این اهتمام، آن است که به سخن تک تک مخاطبان خود گوش فرا دهید.

 

وقتی کسی در پروفایل اجتماعی شما پست و نوشته‌ای می‌گذارد - حتی اگر طولانی باشد - آن را بخوانید و پاسخ ویژه و جداگانه‌ای به او بدهید.

 

همچنین می‌توانید با کاربران خود تماس بگیرید و ایمیل بزنید و با آنها پیرامون موضوعات مختلف - از قبیل کسب نظرات‌شان، پاسخگویی به سوالات آنها و غیره - مستقیماً گفتگو کنید.

 

به هر حال، دست به هر کاری بزنید تا ثابت شود که سازمان شما برای کاربران و مشتریان خود ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است.

 

5. اقتدار

 

برند شما علاوه بر این که باید قابل اعتماد به نظر برسد، باید به گونه‌ای عرض اندام کند که بتواند در حیطه صنعت مربوطه، قدرتمند و با اقتدار جلوه‌گر شود.

 

در غیر این صورت، افراد چندان اهمیتی به آن نداده و در واقع چنین برندی را درجه دوم به حساب می‌آورند.

 

پیامد واکنش این افراد آن است که به عضویت در خبرنامه ایمیلی و یا دریافت به‌روزرسانی‌های سایت آن برند تمایل و علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

 

آنها می‌گردند تا جای دیگری که اطلاعات بیشتر، دقیق‌تر و بهتری در اختیارشان قرار می‌دهد را بیابند.

 

البته این فرایند - یعنی تولید اقتدار و بروز ظرفیت‌ها - کاملاً زمان‌بر است و یک شبه نمی‌توان برای برند، اعتبار و اقتدار به دست آورد.

 

با این حال بهترین راه برای شروع آن است که از اخبار و رویدادهای حوزه کسب و کار خود مطلع باشید، سپس همین اطلاعات را به سرعت منتشر کنید و در قالب به‌روزرسانی، مقالات، پست‌های مهمان و غیره در اختیار کاربران، مخاطبان، مشترکان سایت و دیگر علاقمندان قرار دهید.

 

                                    

 

6. پاسخگو بودن

 

یکی دیگر از پیش‌شرط‌های موفقیت برندها در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد محیطی است که کاربران در آن پاسخگو بودن برند را کاملاً احساس کنند.

 

وقتی شما قدم به محیط‌های اجتماعی می‌گذارید، خود را متعهد کنید که به هر پرسشی که مطرح می‌شود پاسخ گویید و حتی‌المقدور نسبت به هر کامنت و نظری که درج می‌شود، واکنش نشان دهید؛ حتی اگر این واکنش یک تشکر کوتاه باشد.

 

طبیعی است که اگر به نظر و ایده کاربری بی‌اعتنایی شود و او حس کند مسئولان سایت و شرکت، کامنت‌هایش را نادیده می‌گیرند، وی در آینده به ادامه دادن این تعاملات رغبتی نخواهد داشت.

 

از سوی دیگر اگر کاربری به صفحه و سایت شما بیاید و ببیند که به هر کامنتی، پاسخ داده شده است، او نیز به پست و کامنت گذاشتن ترغیب می‌شود.

 

البته این امر یک شرط مهم نیز دارد و آن این که تمام پاسخ‌های شما باید منحصر به فرد و به اصطلاح شخصی‌شده باشد.

 

به عبارت دیگر استفاده از پاسخ‌های خودکار و از پیش آماده کاملاً نادرست است.

 

جمع‌بندی

 

ایجاد یک برند موفق اجتماعی، فرایندی تک‌مرحله‌ای نیست و در یکی دو روز هم به دست نمی‌آید؛ بلکه این کار مستلزم مدت‌ها تلاش و تکاپو و نیز مشاهده، ارزیابی و پالایش انبوه اطلاعات است.

 

حتی شما باید پیش از آن که در شبکه‌‎های اجتماعی اعلام حضور کنید، این فرایندها را آغاز نمایید.

 

در ارتباطات آنلاین، برندها وظیفه دارند از طریق ارزش‌آفرینی و با خلق تجربه‌های به یادماندنی، لحظات خوشی برای مخاطب و کاربر خود به وجود آورند.

 

در این بین آنها باید به گونه‌ای ظاهر شوند که از یک سو نگاه مثبت و تاییدکننده کاربر را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر فرد را به تعا


---
موفقیت -برند- شبکه‌های اجتماعی
24 اسفند 1393
__