به راهنمایی نیاز دارید؟

۲۵ ۹۵۶
English

تیم بازاریابی آنلاین شما با این پنج نفر کامل می‌شود

وقتی شما استارت‌آپ یا کسب و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید، در ابتدا شاید بتوانید همه امور را خودتان به تنهایی بچرخانید. در آن هنگام شما نه تنها مدیر شرکت هستید، بلکه حسابدار، مدیر فناوری اطلاعات، بازار

وقتی شما استارت‌آپ یا کسب و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید، در ابتدا شاید بتوانید همه امور را خودتان به تنهایی بچرخانید.

 

در آن هنگام شما نه تنها مدیر شرکت هستید، بلکه حسابدار، مدیر فناوری اطلاعات، بازاریاب و مدیر بخش خدمات مشتری شرکت نیز خواهید بود.

 

با گذشت زمان، کسب و کار شما رشد می‌کند و پا می گیرد.

 

آن وقت است که شما به ناچار باید مدیران و کارشناسانی پیدا کنید تا با استخدام آنها بتوانید کارها را به خوبی پیش ببرید.

 

تیم بازاریابی دیجیتال، یکی از نخستین هسته‌هایی است که باید در شرکت خود راه‌اندازی کنید.

 

                                          

 

اگر چه بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، محدوده بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد و پرداختن به تمام جنبه‌های آن، کار دشوار و زمان‌بری است ولی در این نوشتار ما قصد داریم پنج عنصر کلیدی این نوع بازاریابی را به شما معرفی کنیم؛ افرادی که می‌توانند تیم بازاریابی آنلاین شما را به خوبی رونق دهند و کمپین‌های موفقی طراحی و اجرا نمایند.

 

1. استراتژیست بازاریابی

 

استراتژیست بازاریابی ((Marketing Strategist کسی است که مسئولیت شکل‌دهی فعالیت‌های دیجیتالی شما را برعهده دارد، لذا وی باید به خوبی از حال و هوای شرکت و مشتریان شما اطلاع داشته باشد.

 

چنین فردی وقتی استخدام شد، با دیگر اعضای تیم بازاریابی دیجیتال مشغول به کار می‌شود تا یک تقویم تولید محتوا در اختیار گروه بگذارد؛ خود نیز فعالیت‌های آنها را پیگیری می‌کند.

 

شما - به عنوان مدیر شرکت و صاحب کسب و کار - باید کسی را برای این پُست استخدام کنید که نسبت به فضای آنلاین و رویدادهای عرصه مجازی، از شمّ قوی برخوردار باشد.

 

وی همچنین باید سابقه کاری قابل قبولی در کارنامه خود داشته باشد.

 

استراتژیست بازاریابی باید ترکیبی از مهارت‌های تحلیلی و نوآورانه را با هم و تواماً در ذهن داشته باشد، لذا یافتن کسی که بتواند به خوبی این پست سازمانی را برعهده بگیرد، چندان آسان نیست.

 

اگر کسی برای گرفتن این شغل، به عنوان متقاضی به شما مراجعه کرد و یا اگر خود شما گزینه‌ای را برای این کار در نظر گرفتید، دقیق و صبورانه عمل کنید: اگر خودتان با این فرد مصاحبه می‌کنید، بکوشید با پرسش‌های حرفه‌ای و سنجیده، سطح دانایی و مهارت مخاطب را دریابید و محک بزنید.

 

2. مدیر رسانه‌های اجتماعی

 

مدیر رسانه‌های اجتماعی (Social Media Manager) کسی است که وظیفه دارد طرح‌های مربوط به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را عملیاتی کرده و از روی کاغذ به مرحله اجرا در آورد.

 

این مدیر، با مخاطبان و کاربران سایت‌های شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارد و با آنها تعامل می‌نماید.

 

چنین فردی باید در مورد رویدادهای مهم روز و روندهای جاری در فضای مجازی اطلاعات کافی داشته باشد.

 

مدیر رسانه‌های اجتماعی باید بداند چگونه صدای کمپانی شما را به گوش دیگران - و به ویژه مشتریان بالقوه برساند - آن هم به همان شیوه‌ای که محبوب مخاطبان شماست.

 

اگر قصد دارید کسی را برای تصدی این پست استخدام کنید، نحوه حضور وی در شبکه‌های اجتماعی و نیز چگونگی فعالیت‌های مجازی‌اش را به طور کامل زیر ذره‌بین ببرید.

 

امروزه هر کسی می‌تواند ادعا کند که در حوزه رسانه‌های اجتماعی متخصص است، ولی شما حتی با نگاهی سریع به پروفایل متقاضیان در شبکه‌های مجازی می‌توانید مهارت آنها در این عرصه را تا حدودی برآورد کنید.

 

3. تولیدکننده محتوا

 

نفر بعدی، محتواساز یا ایجادکننده محتوا (Content Creator) است.

 

امروزه تولید محتوا یکی از اولویت‌های اصلی بسیاری از کسب و کارها به شمار می‌رود.

 

تیم بازاریابی دیجیتال شرکت شما اگر یک محتواساز حرفه‌ای در اختیار داشته باشد قطعاً می‌تواند محتواهای بیشتری تولید کند؛ محتواهایی جذاب‌تر، هدفمندتر و کارآمدتر.

 

                                          

 

البته برخی کارفرماها مایلند کار تولید محتوا را به کارشناسان خارج از سازمان بسپارند و به اصطلاح برون‌سپاری کنند.

 

این روش چندان مناسب نیست، زیرا اگر محتواساز در کنار شما و در جمع شما باشد، می‌تواند رابطه بهتری با مدیران دیگر بخش‌ها - از جمله استراتژیست بازاریابی و مدیر رسانه‌های اجتماعی که در بالا شرح آن رفت - ایجاد کند و از آن سو درک عمیق‌تری از کمپین‌های بازاریابی شما در فضای وب به دست آورد.

 

شما اگر به دنبال استخدام یک محتواساز حرفه‌ای هستید بدانید وی باید در حوزه ارتباطات نگارشی و شفاهی، زبده باشد و از پس تولید هر نوع محتوایی بر بیاید؛ از پست‌های وبلاگی گرفته تا ویدئوهای یوتیوبی.

 

امروزه تولید محتوا به بحث روز فناوری اطلاعات تبدیل شده و کارشناسان هزار نکته باریکتر از مو در این حوزه قید می‌کنند.

 

کسی که قرار است در شرکت شما سمت ایجادکننده محتوا را عهده‌دار شود، باید با این نکات کمابیش آشنا باشد و بتواند محتواهای ارزشمند و زیبایی برای صفحات فرود سایت خلق کند.

 

او باید بداند که امروزه کاربران بمباران اطلاعاتی می‌شوند و برای جلب نگاه کاربر و ترغیب او به دنبال کردن مطلب، یکی دو سه ثانیه بیشتر وقت ندارد.

 

لذا پیدا کردن محتواساز حرفه‌ای کار آسانی نیست و چه بسا به تحقیق و تفحص زیادی نیاز داشته باشد.

 

شما از متقاضیان می‌توانید نمونه کار مطالبه کنید، یا از آنها بخواهید فی‌المجلس یک ویدئو برای شما تهیه کرده و در آن مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند.

 

4. تحلیلگر داده

 

فرض می‌کنیم که شما چند مدیری که در بالا ذکر شد را استخدام کرده‌اید.

 

بسیار خب، بعد چه؟

 

اگر شما انبوه اطلاعات، ایده‌ها و طرح‌ها در دست داشته باشید و چند هفته‌ای هم از عملی شدن برخی کمپین‌های‌تان گذشته باشد ولی نتوانید خروجی کار را به روشنی اندازه بگیرید یا میزان موفقیت و شکست مدیران فوق را به دست آورید، باید گفت سود چندانی عاید شما نشده است.

 

این نقطه همان جایی است که یک تحلیلگر داده (Data Analyst) می‌تواند به خوبی بدرخشد و خودنمایی کند.

 

یک تحلیلگر داده کسی است که اولاً باید اهداف شما از فعالیت‌ها و کمپین‌های بازاریابی‌تان را به خوبی درک کند، ثانیاً بداند که چگونه و بر اساس چه معیاری موفقیت فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی را بسنجد، ثالثاً مشخص کند که آیا محتواهای مکتوب، تصویری و ویدئویی شما توانسته به نقطه ایده‌آل برسد یا خیر.

 

کمک‌ها و ایده‌های این فرد، می‌تواند از دغدغه‌های تیم بازاریابی دیجیتال شما کم کند تا اعضای تیم بر تولید محتواهای خاص متمرکز شوند؛ و این یعنی صرفه‌جویی در پول، زمان و سرمایه مادی و معنوی شرکت.

 

وقتی می‌خواهید یک تحلیلگر داده حرفه‌ای را استخدام کنید، باید به دنبال فردی باشید که نسبت به اغلب رسانه‌های اجتماعی سرشناس آشنایی داشته باشد، و نیز کار با ابزار تحلیلی گروه ثالث را کمابیش بداند.

 

او همچنین باید بتواند اطلاعاتی دقیق و مفصل را در قالب چارت‌ها، جداول و نمودارهای گویا، به گونه‌ای قابل استفاده و قابل فهم به شما عرضه کند.

 

5. کارشناس فنی

 

آخرین فرد این لیست کارشناس فنی (Technical Specialist) است، هر چند اهمیت کار وی کمتر از مدیران فوق نیست.

 

این عضو تیم بازاریابی دیجیتال شرکت، تدوین‌کننده و مُجریِ فنی استراتژی‌های بازاریابی شماست.

 

از آنجا که امروزه اکثر ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی آنلاین، به مقداری دانش برنامه‌نویسی نیاز دارد لذا این فرد باید جزئیات کار با HTML و CSS را به خوبی بلد باشد.

 

یک متخصص فنی قابل باید الگوهایی برای کمپین‌های شما طراحی نموده و شما را در راه‌اندازی این کمپین‌ها کمک کند.

 

چنین فردی باید همواره دانش حرفه‌ای خود را به‌روز کند و از نرم‌افزارها، شیوه‌ها و فناوری‌های جدیدی که در این خصوص به میدان می‌آید باخبر باشد.

 

وقتی شما - به عنوان مدیر شرکت - قصد دارید با فردی که متقاضی این پست شده مصاحبه کنید، بد نیست در کنار خود یک کارشناس فناوری اطلاعات بنشانید تا وی با پرسیدن چند سوال تخصصی، دریابد که آیا متقاضی می‌تواند از پس کار بربیاد یا خیر.

 

حتی اگر شما در حال حاضر در شرکت خود چنین کارشناسی ندارید، خوب است از یک دوست یا همکار برون‌سازمانی کمک بگیرید.

 

مطلب پایانی

 

آیا شما در حال حاضر آنقدر درآمد و سرمایه دارید که بتوانید این پنج مدیر را استخدام کنید و حقوق و مزایای کافی به آنها بدهید؟

 

احتمالاً پاسخ شما «خیر» است، مگر این که شرکت شما جزو از ما بهتران بوده (!) یا از سابقه‌ای طولانی در حوزه کاری خود برخوردار باشد.

 

با این حال اگر شما بتوانید حتی یک نفر از این پنج نفر را به تیم خود بیافزایید، به همان میزان بر کارآیی، نوآوری و چابکی شرکت شما افزوده خواهد شد.

 

اگر شما کارشناسانی زبده، خلاق و دلسوز را به جمع خود بیافزایید، می‌توانید مطمئن باشید که تیم بازاریابی آنلاین شما کاملاً متحول و پویا خواهد شد.

 

همین امر می‌تواند زمان شما را آزاد سازد تا شما با فراغ بال بیشتر، آن را برای جنبه‌های مدیریتی شرکت‌تان صرف نمایید.

 

منبع: پایگاه اسمال بیز ترندز


---
تیم بازاریابی- آنلاین- پنج نفر -Digital Marketing- Dream Team
25 خرداد 1394
__