به راهنمایی نیاز دارید؟

۲۵ ۹۵۶
English

چهار نکته کوتاه در باب بازاریابی موبایلی

 چند سال پیش اگر شما می‌خواستید کسب و کاری به راه بیاندازید یا کارآفرینی پیشه کنید، یکی از توصیه‌هایی که صاحب‌نظران به شما می‌نمودند این بود که حتماً به فکر راه‌اندازی یک وب سایت اینترنتی هم باشد. بعد

 

چند سال پیش اگر شما می‌خواستید کسب و کاری به راه بیاندازید یا کارآفرینی پیشه کنید، یکی از توصیه‌هایی که صاحب‌نظران به شما می‌نمودند این بود که حتماً به فکر راه‌اندازی یک وب سایت اینترنتی هم باشد.

 

بعدها این توصیه تغییر یافت و چنین شد: وب سایتی که راه‌اندازی می‌کنید، حتماً باید موبایل دوست باشد.

 

اکنون نیز کسانی که قدری دورتر را می‌بینند، از ضرورت ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی سخن می‌گویند.

 

طبق یک پژوهش، کاربران به طور متوسط روزانه 221 فعالیت با تلفن همراه هوشمند خود انجام می‌دهند که این رقم در مورد رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ‌ها فقط 140 مورد است.

 

این مهاجرت گسترده به سمت تلفن‌های همراه، از زوایای مختلفی قابل بررسی است ولی - آن چه که بیشتر به ما مربوط می‌شود - کندوکاو فرصت‌های نوینی است که می‌تواند در اختیار کسب و کارها و صاحبان مشاغل قرار دهد.

 

با اکوسیستم موبایل می‌توان آگهی‌هایی که دو عنصر زمان و مکان با هوشمندی در آنها تعریف و محدود شده است، به دست مخاطبان رساند.

 




بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های پیامرسان موبایلی، ارائه سرویس‌های جدید و خلاقانه برای رساندن پیام خود به سمع و نظر کاربران، امکان فروش محصولات و سرویس‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر Apple Pay و Google Wallet، همگی دست به دست هم داده و بازاریابی موبایلی یا همان Mobile Marketing را بیش از پیش برای تحلیلگران، بازاریاب‌ها و صاحبان صنایع رنگ و جلا داده است.

 

با این حال بازاریابی موبایلی و نحوه استفاده بهینه از ظرفیت‌های آن، فرایندی چندوجهی و ظریف است که در ادامه این نوشتار، به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود:

 

اپلیکیشن موبایلی برای خودتان درست کنید

 

برنامه‌های موبایل (Mobile App) را می‌توان ابزاری جالب، هیجان‌انگیز و کارآمد در بازاریابی موبایلی تلقی کرد.

 

هر چند استفاده از اپ موبایل در بازاریابی ممکن است بعضاً هزینه سنگینی به سازمان تحمیل کند ولی برای استارت‌آپ ها و آن دسته از کسب و کارهایی که مشتریان خاص و محدودی دارند، مقرون به صرفه است زیرا در این شرکت‌ها، تلفن همراه می‌تواند با ارائه منظمِ یک سری اطلاعات به‌روز، تجربه منحصر به فردی در اختیار کاربران قرار دهد؛ اطلاعاتی که چه بسا کاربران را به مراجعه مجدد و خرید تشویق نماید.

 

یک اپلیکیشن موبایلی می‌تواند تصویری از برند و شرکت در ذهن مخاطبان حک کند که وفاداری آنها را به دنبال داشته باشد.

 

کسب و کارهایی که در این راه زمان و بودجه هزینه می‌کنند، می‌تواند با استفاده از همین راهکار دم‌دستی، خود را در جایگاهی برتر و بالاتر از رقبا بنشاند.

 

از اپلیکیشن‌های موجود استفاده کنید

 

شاید شرکت شما قصد نداشته باشد فعلاً برای سفارش دادن طراحی و تولید یک اپ موبایلی هزینه کند.

 

بسیار خوب، راه جایگزین آن، استفاده از اپلیکیشن‌های آماده است.

 

سرویس‌های دایرکتوری شرکت‌ها که خدمات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی ارائه می‌دهند - از قبیل Yelp، Urbanspoon و Google Places - برای کسب و کارهایی که وجود خارجی دارند (یعنی فقط مجازی نیستند) مفید است؛ از قبیل رستوران‌ها.

 

سئو همچنان اولویت است

 

از آنجا که جستجوهای موبایلی در حال پیشی گرفتن از جستجوهایی است که با رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها صورت می‌گیرد، لذا ضروری است که شما - به عنوان مدیر وب سایت یا صاحب یک بیزینس - با الگوریتم‌های رتبه‌دهی گوگل و ظرافت‌های نحوه ارتقای آن آشنا شوید.

 

اگر در این کار سررشته ندارید، خوب است از یک کارشناس و متخصص دعوت کنید تا شما را در طی این مسیر یاری دهد.

 

استفاده از شیوه های سنتی بالا بردن سئوی سایت، در کنار داشتن یک وب‌سایت موبایل‌پسند، می‌تواند تحسین گوگل را برانگیزد.

 

چه بسا همین امر باعث شود گوگل، شما را در جستجوها برتر از همه رقبای‌تان نشان دهد.

 

برای این کار خوب است از سرویس ادوردز گوگل (Google Adwords) استفاده کنید.

 

هوای کاربران را داشته باشید

 

اکوسیستم موبایل، فضایی در اختیار افراد قرار می‌دهد که پر از پتانسیل خلاقیت و نوآوری است.

 

از سوی دیگر، به یاد داشته باشید که هیچ ابزاری به اندازه گوشی‌های موبایل شخصی نیست؛ حداقل در حال حاضر.

 

بر این اساس شرکت‌ها می‌توانند با دانستن الگوهای رفتاری، موقعیت جغرافیایی و کلاً سلایق و علایق مشتریان خود، کمپین‌های گیرا و پربازده‌ای به راه اندازند.

 

امروزه اپلیکیشن های موبایلی محبوب همه جای جهان را در نوردیده است؛ از اسنپ‌چت و اینستاگرام گرفته تا توییتر و فیس‌بوک.

 

نکته پایانی

 

بازاریابی موبایلی هنوز چندان که باید و شاید شناخته نشده و لذا جا برای خلاقیت و ابتکار فراوان است.

 

آن دسته از شرکت‌ها و بازاریاب‌هایی که بتوانند ظرفیت‌های عظیم این ابزار پرطرفدار - یعنی اسمارت‌فون‌ها - را شناسایی کرده و آنها را در خدمت منافع خود به کار گیرند، می‌توانند پیشاپیش رقبای خود به جلو حرکت کنند.

 

منبع: business.com


---
بازاریابی -موبایلی -Marketing -Mobile
9 شهریور 1394
__